Anasayfa Hakkımızda
21 | 09 | 2014
Çok Okunanlar
Son Haberler
Arşiv
Ziyaretçilerimiz
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterBugün345
mod_vvisit_counterDün1944
mod_vvisit_counterBu Hafta14550
mod_vvisit_counterBu Ay41058
YENİ BÜYÜKŞEHİR YASASI VE BELDE BELEDİYELERİ…

Bu makale50648 kez okunmuştur

YENİ BÜYÜKŞEHİR YASASI VE BELDE BELEDİYELERİ…

 

Hükümet tarafından mevcut 16 Büyükşehir Belediyesine ek olarak 13 ilin daha Büyükşehir statüsüne alınması için çalışmalar yapılıyor. Mevcut 16 Büyükşehir belediyesinden İstanbul ve Kocaeli’de, Büyükşehir’in sınırları, il sınırlarını kapsamakta, diğer 14 Büyükşehir’de ise “pergel yasası”na göre merkezden itibaren 50 km yarıçaplı dairenin içinde kalan alan, Büyükşehir Belediyesinin sınırlarını oluşturmaktadır. Büyükşehir yapılmak istenilen 13 ilde de Büyükşehir’in kapsamı, il geneli olarak düşünülmektedir.

 

Yeni Büyükşehir Belediyeleri yasa tasarısı ile ilgili çalışmalar; İçişleri Başkanlığı ile AKP Yerel Yönetimler Başkanlığı(AKP Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Tanrıverdi başkanlığında) tarafından yürütülmektedir. Sürdürülen çalışmalara göre, mevcut Büyükşehir Belediyeleri yasasının yerine çok farklı bir yasanın ortaya çıkarılması amaçlanılmaktadır. Bu durum şöyle özetlenebilir: mevcut belde belediyeleri kapatılıyor, bazı beldeler bucak merkezi haline getiriliyor, beldeler ve köy muhtarlıkları, ilçenin birer mahallesi haline geliyor, Büyükşehir Belediyesinin sınırları ise tüm il sınırlarını içine alacak şekilde yeniden düzenleniyor.

 

Bugüne kadar, mevcut Büyükşehir uygulamasında, merkezden itibaren 50 km’lik yarıçap içinde belediyecilik hizmetleri tam olarak sunulamamıştır. Merkezden uzaklaştıkça hizmetlerde aksaklıklar yaşanmıştır. Şimdi, merkeze uzaklığı 50-60 km’yi bulan yerlerde, belediyecilik hizmetleri nasıl sunulacaktır? Belediye hizmetlerini yerinde ve en kısa sürede almaya alışmış olan belde halkını, siz; uzaktan ve gecikmeli gelecek hizmetlere mahkûm edebilir misiniz? Kent merkezine yetemeyen bir belediye, mahallesi olacak köylere hangi araç ve olanaklarla hizmet götürebilecektir? Köy yaşamını düzenleyen, nikâh kıyan, ikamet belgesi veren, ölüm bilgilerini nüfusa bildiren, köyle merkez arasında bir köprü görevi gören muhtarlıkların sona erdirilerek; köy halkını, en basit ihtiyaçları için, kent merkezine gitmeye zorlamak ne kadar doğru bir yaklaşımdır?

 

İHA kaynaklı habere göre, Büyükşehir yapılacak illerde kapanacak belde belediyeleriyle bucak merkezi olacak beldelerin listesi yayınlandı. Buna göre Muğla’da, 50 belde belediyesinden 36’sı kapatılıyor, 14’ü bucak merkezi oluyor. Bucak merkezi olacak beldelerin, belediye olarak varlıklarının sürüp-sürmeyeceği de belli değil. Muğla’daki belde belediyelerinin çoğu turizme hizmet veriyor, bazıları da Özel Çevre Koruma alanlarının içinde(Caretta Carettaların bulunduğu Dalyan gibi) kalmaktadır. Yeni düzenlemeye göre; Bodrum’dan 8, Fethiye’den 8, Marmaris’ten 4 belediye kapanıyor.  Muğla’daki turistik belde belediyelerinin kapatılması, turizme zarar verecektir. Bazı Beldelerin İlçe Merkezine Uzaklıkları(km) şöyle: Bodrum-Mumcular:29, Bodrum-Turgutreis:19, Fethiye-Eşen:45, Fethiye-Kemer:24, Fethiye-Seki:66, Marmaris-Bozburun:51, Milas-Güllük:26, Milas-Ören:43. Henüz ortada net bir şey olmamasına rağmen, Bucak merkezlerinin belediye olarak kalması düşünülürse, bu da objektif bir değerlendirme olmayacak; böyle bir uygulama, merkezin bir mahallesine dönüştürülen diğer beldelere karşı haksız bir durum yaratacaktır!..

 

Yeni dönemde, ilçe belediyesiyle bütünleşmiş, nüfusu 2000’in altına düşmüş belediyeler kapatılabilir, iç içe geçmiş/sınırdaş belediyeler birleştirilebilir. Nüfusu 2000’inin üzerinde, merkezden belli bir uzaklığı olan belde belediyeleri ile köy muhtarlıklarının tüzel kişiliklerinin devamı ise sağlanmalıdır.

 İçişleri Bakanlığı ve AKP genel merkezi(yerel yönetimler başkanlığı) tarafından hazırlanan yeni büyükşehir yasa tasarısı; AKP’nin elinde olmadığı belediyelerin ele geçirilmesi bağlamında bir politik manevra aracı olarak ele alınmamalı, büyükşehir yasası da buna göre kurgulanmamalıdır. Büyükşehir yasası, her türlü politik önyargıdan uzak, toplumun ihtiyaçları ve demokrasi kültürün gerekleri göz önüne alınarak çıkarılmalıdır. Nevzat Çağlar Tüfekçi Bu ePosta adresi istek dışı postalardan korunmaktadır, görüntülüyebilmek için JavaScript etkinleştirilmelidir