Muğla'nın Yatağan ilçesinde, 1919 yılında İtalyanlar tarafından inşa edilen ve bir kaza sonucu yıkılan tarihi köprü, Karayolları'nın restorasyon çalışmalarıyla tekrar ayağa kaldırıldı.
İHA
Araştırmacı yazar Tarcan Oğuz, köprünün yapıldığı dönemin çok ötesinde bir mühendislik zekasıyla inşa edildiğini açıkladı. Oğuz, köprünün alt kısmında zemin hareketlerini dengeleyen özel bir sistem bulunduğunu belirterek şunları söyledi:
"Bu köprü altında tekerlekler var. Zemin hareket ettiğinde köprü uzuyor, tekrar daraldığında tekerlek geri gidiyor. Bu sistem, köprünün zemin hareketlerine karşı dayanıklı olmasını ve uzun ömürlü olmasını sağlıyordu."
Oğuz, köprünün yapımında yöre halkına da ödeme yapıldığını aktararak, köprünün dönemin askeri stratejisi açısından hayati bir öneme sahip olduğunu vurguladı. 1919'da İtalyanların büyük ordu karargahının Milas'ta, küçük taburlarının ise Yatağan'da bulunduğunu belirten Oğuz, köprünün Aydın-Çine yolundaki tek geçiş güzergahı olarak kullanıldığını ifade etti.
Köprünün hemen arkasındaki okul binasının da o dönemde karakol olarak hizmet verdiğini ve Milas'a kadar uzanan yolların yine İtalyanlar tarafından yapıldığını aktaran Oğuz, talihsiz bir kaza sonucu mermer yüklü bir kamyonun köprüyü yıktığını söyledi. Daha sonra Karayolları tarafından restore edilen köprü, orijinal haliyle gün yüzüne çıkarıldı.
Oğuz, benzer bir mühendislik örneğinin aynı dönemde yapılan ve günümüzde Yatağan Belediyesi ambleminde de yer alan Yatağan Demir Köprü olduğunu belirtti. Şu anda restore edilen köprüden geçiş, yol tamiratı çalışmaları tamamlandıktan sonra araç trafiğine açılacak ve Aydın-Çine yönüne geçiş mümkün olacak.
Bu restorasyon, tarihi bir yapının korunmasının yanı sıra, dönemin mühendislik ve stratejik planlama anlayışına ışık tutması açısından da büyük önem taşıyor.