MİLAS’TA, ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI TURİZMİ!..

MİLAS’TA, ZEYTİN VE ZEYTİNYAĞI TURİZMİ!..

 “Milas 5. Zeytin Hasat Şenliği” kapsamında, 3 Kasım 2018 tarihinde, Belediye düğün salonunda, “Zeytin ve Zeytinyağı Turizmi” konula panel düzenlenilmişti. Milas Meslek Yüksek Okulu öğretim üyesi Dr. Mehmet Günlük’ün yönetiminde gerçekleşen panele, konuşmacı olarak Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Üyesi Dr. Işıl Arıkan - Saltık ile Milas Meslek Yüksek Okulu Öğretim Üyesi Doç. Dr. Figen Çukur katılmıştı. Her iki konuşmacı, Milas’ın sahip olduğu zeytin ağacı ve zeytinyağı potansiyeliyle, zeytin ve zeytinyağı turizmi için çok elverişli bir ortam oluşturduğunu, bu alanda mutlaka projeler üretmek ve hayata geçirmek gerektiğini söylediler…

Dr. Işıl Arıkan - Saltık, günümüzde “Tarım(agro) Turizmi”nin ilgi çektiğini ve bunun Avrupa’da çok güzel örnekleri bulunduğunu belirterek, zeytin ve zeytinyağı turizminin de bu kapsamda değerlendirilmesi gerektiğini söyledi. “Agroturizm, yerleşik halk tarafından ekosisteme zarar vermeden gerçekleştirilen geleneksel tarımsal faaliyetlere turistlerin katılımı ile ortaya çıkan bir turizm çeşididir. Agroturizm, çiftçiler ve çiftlik sahipleri tarafından tüketicilere sağlanan çeşitli rekreasyonel, eğitim ve boş zaman faaliyetlerini ve hizmetlerini kapsayan turizm şeklidir” diye konuştu.

Dr. Arıkan-Saltık, zeytin ve zeytinyağı turizminde İspanya’nın başı çektiğini kaydederek, İspanya’yı İtalya, Fransa ve Portekiz’in takip ettiğini belirtti, zeytini az olan Avustralya’da bile zeytinyağı turizminin yapıldığına dikkat çekti.

Panel, Milas açısından ufuk açıcı olması, sektör mensuplarına bakış açısı sunması nedeniyle çok önemliydi…

Bu köşe yazısında, konuya kafa yoran kişilere ışık tutması anlamında Dr. Işıl Arıkan -Saltık’ın slayt sunumundan hazırladığım yazıya yer vereceğim. Paneldeki slayt sunumunu bana göndererek, bu yazıyı yazmama olanak sağladığı için sayın hocamıza teşekkür ediyorum.

Daha sonraki bir yazıda Doç. Dr. Figen Çukur’un sunumunu değerlendireceğim…

Xxx

DR. IŞIL ARIKAN - SALTIK SUNUMU…

Zeytin ve Zeytinyağı Turizmi…

Zeytin ve zeytinyağı ile ilgili aktivitelere dayanan, kültür, doğa ve gastronomiyi biraraya getiren turizmi ifade eden yeni bir kavramdır…

Ülkemizde Zeytin Üretimi

-Aydın, İzmir, Muğla, Balıkesir, Bursa, Manisa, Çanakkale, Gaziantep ve Mersin önemli zeytin üretimi yapılan illerdir.

-Ege, Marmara, Akdeniz, Güneydoğu Anadolu Bölgeleri ise önemli zeytin üreten bölgelerdir.

-Yaklaşık 320 bin zeytinci aile işletmesi mevcut olup, bunun %14’ü Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği ve Marmara Birlik ortaklarından oluşmaktadır. Tariş Zeytin ve Zeytinyağı Birliği yaklaşık 23 bin, Marmara Birlik ise yaklaşık 31 bin ortağa sahiptir…

Zeytinyağı Turizmi / Oleo Turizm

- Zeytin tarımından elde edilen zeytin, zeytinyağı, sabun vb. ürünlerin tanıtılması,

- Bu ürünlerin üretim süreçlerinin eğitim şeklinde gösterilmesi ve turistlere pazarlanması,

-Ziyaretçilere kır manzarası rotalarıyla zeytin ağacı ve zeytinyağı elde edilmesi kültürünün tanıtılması,

- Akdeniz tarzı beslenme için de tüketimi fazla olan zeytinyağının tadımı yapılarak, gastronomi turizminin yaygınlaşması sağlanmaktadır…

Zeytinyağı Turizminin Geliştirilmesi İçin Öneriler

  • Ülkesel ve bölgesel olarak zeytinyağı turizm potansiyelini belirlemek üzere envanter oluşturulmalıdır.
  • Başta Ege Bölgesi olmak üzere Akdeniz ve Marmara Bölgeleri’nde turizm ile tarım bütünleşmesini sağlayacak üstyapı oluşturulmalı, yerel yönetim örgütleri ağıyla etkinleştirilmeli, sivil toplum kuruluşları aracılığıyla desteklenmelidir.
  • Zeytinyağı turizmine uygun yörelerde, sürdürülebilir turizm anlayışı doğrultusunda, turizm faaliyetlerin kalitesini etkileyecek altyapı hizmetlerinin niteliği ve niceliği arttırılmalıdır.
  • Uluslararası düzeyde zeytinyağı turizmi konusunda başarılı uygulamalar ilekarşılaştırma (benchmarking) yapılarak tanıtım ve pazarlama faaliyetleri yapılmalıdır.

Belirlenen bölgelerde Zeytincilikle uğraşan çiftçiler ve Zeytin & Zeytinyağı İşleme Tesisleri sahipleri için yapılması gerekenler;

  • Turizm faaliyetlerinde bulunmaları için sağlanacak kredi imkanları, ulusal/uluslararası proje ortaklıkları vb. ile teşvik edilmelidir.
  • Sürdürülebilir turizm bilincinin oluşturulması ve turizm hizmetlerinde kalitenin sağlanmasına yönelik eğitimlerle desteklenmelidir.
  • Zeytinyağı turizmi kapsamında oluşturulacak yeni iş alanlarında başta ev kadınları olmak üzere yerel halkın istihdam edilmesine öncelik vermeleri konusunda bilinçlendirilmelidir.
  • Yerel destinasyon yönetim örgütleri aracılığıyla koordine edilmelidir.

Kaynak: DR. IŞIL ARIKAN - SALTIK, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Turizm Fakültesi öğretim üyesi

 

YAZARIN DİĞER YAZILARI