BU SÖZDE ARAŞTIRMANIN AMACI VAR MI
Bu yaz ının yazıldığı günlerde bir ekranda,sabah-akşam bir haber yineleniyordu.Anlaşılan bu tür bilgiler-haberler birileri için çok önemli görünüyor.Sipariş edilen rakamları sunmakla ilgili bir kurumumuzun yaptığı araştırma sonuçlarıydı bu yinelenen.Halka MUTLUMUSUNUZ sorusu sorumlaş ve verilen yanıtları sıralıyor bolca.Örneği bekarlar daha mutlu görünüyormuş evlilerden.Şimdi bunu öğrendik de ne kazandık acaba/BU BİZİM HANGİ BİLGİMİZİ HANGİ KÜLTÜRÜMÜZÜ GELİŞTİRMEMİZİ GETİRDİ_Yoksa sadece bu kurumda çalışanlara AFERİM İŞ BAŞARMIŞSINIZ demeyi mi kazandırdı?
Bu bilimsel araştırmanın "!" bizim için ilginç yanı ise şu ifade oluyordu.DİPLOMA BÜYÜDÜKÇE,ARTTIKÇA MUTLULUK AZALMAKTADIR.
Demek ki birilerinin okur-yazar düşmanlığı buradan geliyor.Bu yaklaşım şekli geri kalmış toplumların ana bakışını vermektedir. Okumuş insanla neden daha az tercih edilir birileri için?Çünkü onların soru sorma,NEDEN ,NİÇİN ,NASIL gibi soruları sorabilme güclerini artırır okur-yazarlık. Biat ve itaat kültürünün aradığı insan modeli soran değil sormayan insandır.
Kimi öğretmenler için de durum böyledir.ÖZELLİKLE DERSLERİNE HAZIR OLMAYANLAR ,TAM VAKIF OLAMAYANLAR EEN ÇOK ÇOCUKLARIN SORU SORMASINDAN KORKARLAR,Bu yüzden çocukları SUS,SEN BİLMEZSİN türünden susturmaya çalışırlar.Bunun örneklerini çok gördük geçmişte çünkü.
Sormayan,sorgulamayan insan egemen anlayışların en çok istediği ve beğendiği insandır.Onun için eğitimleriyle böyle bir insanı yaratma çabası içindedirler.Eğitim felsefelerini de bu anlayışa göre kurarlar.örneğin Cumhuriyetin eğitim modeli.İRFANI HÜR,VİCDANI HÜR,FİKRİ HÜR insan yetiştirmekti. Eğitim anlayışını ve yöntemlerini buna göre oluşturmuşlardı..Ne var k i kimileri için bu model asla uygun değildi.. Onun için ellili yıllardan sonra sürekli eğitim sistemini değiştirmeye yönelik gayretler içindeydiler. Örneğin binalarını bile bu anlayışa uygun yaptılar.Cumhuriyet döneminin okulları ile sonradan yapılanları karşılaştırınca bunu daha iyi anlayabiliriz.Bir sınıfta çocukların alacağı havayı bile hesaplayıp binaları salonları ona uygun biçimde yapmışlardı.Çünkü eğitim en iyi yetiştirme anlayışına dayandırılmıştı.