31 Ağustos 2025 Cumhuriyet'in Pazar ekinin 2.sayfasında Dairesel Flora köşesinde Ayça Ceylan Kruvaziyerleri işlemiş.
Netfliks'te yayınlanan "Amy Bradley is Missing" belgeseli kruvaziyer turizmini ele aldı.
Bir yolculuk sırasında kaybolan genç kadının hikayesini, kruvaziyerlerdeki güvenlik açıklarını ve gölgede kalan yerlerini anlatmış.
Söz konusu kruvaziyerler olduğunda konuşulmayan başka bir boyutu daha var. Bu devasa yüzen kentlerin ardında bıraktıkları çevresel ayak izi. Eğlenceli yolculukların, açık büfelerin, parlak güvertelerin arkasında denizlere bırakılan tonlarca atık, havaya karışan gazlar ve atmosferi ağırlaştıran karbon salınımları var. Kruvaziyerlerin görünmeyen bu bilançosu da tartışılması gereken bir gerçeklik olarak karşımızda.
Sivil toplum kuruluşu "Transport ve Environment'in 2023 tarihli "Kruvaziyerlerin Geri Dönüşü- Lüks Kruvaziyerler Avrupa kentlerini nasıl kirletiyor. " raporuna göre Covid-19 sonrası kruvaziyer trafiği yeniden artışa geçti. 2019 seviyelerini aştı. Birleşmiş Milletler denizcilik kurumumun 2020'de yürürlüğe soktuğu kükürt sınırına karşın Avrupa'daki 218 kruvaziyer gemisi 2022 yılında 1 milyar arabadan daha fazla kükürt saldı. Bu miktar kıtadaki tüm arabaların salınımlarının 4,4 katı. Kruvaziyer kaynaklı hava kirliliği açısından Barselona, geçen yıl Avrupa'nın en kirli limanı olmuş. Onu Roma'nin yakınındaki Civitavecchia ve Atina Limanı Pire izlemiş. Ancak kirli yük yalnızca Akdeniz kentlerinin sırtında kalmadı. Hamburg, 2019'da 17.sıradayken 2022'de 6.sıraya yükselmiş.r Ingiltere'nin Southampton limanı ise 7.sıraya çıkmış.
Raporda dikkat çeken bir diğer nokta ise kruvaziyerlerin yakıt tercihleri. Bir çok şirket ağır fuel oil yerine fosil gazı (LNG) kullanmaya yineliyor. Bugün dünya tersanelerindeki siparişlerin yüzde 40'indan fazlası çift yakıtlı LANG motorlarıyla teslim edilecek. LNG, sülfür ve partikül salınımı azaltarak daha temiz görünse de motorlardan sızan metan nedeniyle iklim açısından ağır fuel oil'den bile daha zararlı kabul ediliyor. Metan, karbondioksite göre 80 kat daha güçlü bir sera gazi. Yakıldığında ortaya çıkan kükürt, azot oksit ve ince partiküller insan ve çevre sağlığı bakımından tehlike içeriyor.
Southampton'da bir çalışmada yolcu gemilerinin küresel ticaret filosunun yüzde 1'inden daha azını temsil etmesine karşın ticaret gemileri tarafından üretilen tüm atıkların yüzde 25'inden sorumlu oldukları tahmin ediliyor. Buna ek olarak kruvaziyerlerin motor ve pervanelerinin yarattığı gürültü kirliliğinin deniz yaşamı için ciddi bir risk olarak görülüyor.
Sürdürülebilir bir gelecek için kruvaziyerlerin çevresel bedelini görmek, bu sektörün dönüşmesini talep etmek gerekiyor. Çünkü asıl soru yalnızca gemiye binip binmemek değil okyanusların ve atmosferin, bu ağır yükü daha ne kadar taşıyabileceği. Öte yandan umut da var. Hidrojen yakıt hücreleri, elektrikli bataryalar, rüzgar destekli hibrit motor sistemleri gibi, yeni teknolojilerle kruvaziyerler gerçekten yeşil yollara girilebilir. Venedik örneğinde olduğu gibi doğru politikalarla kirlilikle büyük düşüşler sağlanabiliyor. Yani denizlerin geleceği dolayısıyla dünyanın geleceği atılacak adımlarla hala korunabilir.
Masalsı yolculukların cazibesiyle büyüleyen kruvaziyerler, aslında gezegenin de yükünü artırıyor. Denizlerin geleceğini korumak için kruvaziyerlerde yeşil dönüşümün zamanı geldi, diyor bilim insanları.